Szukasz psychologa pracy lub sportu w Poznaniu? Nasza pomoc jest warta odwiedzenia gabinetu.

Rozwój dynamiki wyższych procesów nerwowych u dzieci

Przewód pokarmowy osiąga już w 2 r.ż. pełną sprawność trawienną, jest on jednak w wieku przedszkolnym bardzo wrażliwy na działanie czynników uszkadzających, takich jak zarazki, niewłaściwa dieta, nieświeże pokarmy. Zapotrzebowanie ilościowe wynosi 60 – 80 kalorii na 1 kg wagi (u dorosłego 40 kalorii na 1 kg), ważne są przy tym takie wartościowe składniki pokarmowe, jak białko, sole mineralne i witaminy.

Układ nerwowy rozwija się w wieku przedszkolnym w wolniejszym tempie niż w pierwszych 3 latach życia, niemniej stale doskonali się jego budowa i funkcje. Rozwój struktury kory piózgowej polega na zmianach wielkości powierzchni jej poszczególnych pól i okolic oraz na komplikowaniu się budowy komórek nerwowych. Zewnętrznym przejawem zmian struktury jest .wzrost wagi mózgu, do 80°/o u dziecka 4-letniego, a do 90% wagi mózgu dorosłego u sześciolatka (tj. do ok. 1200 g).

Z rozwojem strukturalnym układu nerwowego łączy się jego rozwój funkcj onalny. Ogólne kierunki rozwoju dynamiki wyższych procesów nerwowych u dzieci w wieku przedszkolnym są następujące2.

– 1. Wzrasta wpływ kory mózgowej na niższe części układu nerwowego. Czynności dziecka stają się dzięki temu lepiej skoordynowane, mniej impulsywne.

– 2. Wzrasta ogólna zdolność do pracy komórek nerwowych, wskutek czego dziecko potrafi dłużej odbierać bodźce zewnętrzne. Jednakże układ nerwowy jest nadal podatny na zmęczenie, co sprawia, że dziecko zdobywa się z trudem na dłuższy jednostajny wysiłek, a woli zabawy i zajęcia bardziej urozmaicone.

– 3. Zwiększa się tempo wytwarzania połączeń nerwowych w mózgu. Można w tym okresie wytwarzać odruchy warunkowe nie tylko klasyczną metodą, przez łączenie w czasie bodźca warunkowego z bezwarunkowym, lecz także na śladach, w drodze naśladownictwa, i na podstawie odruchu orientacyjnego. Niektóre odruchy wytwarzają się bez wzmacniania, przez powtarzanie, od razu po jednym połączeniu.

– 4. Wzrasta wpływ drugiego układu sygnałowego na pierwszy. Nowe odruchy warunkowe można wytwarzać za pomocą instrukcji słownej, przez uogólnianie poprzednich doświadczeń dziecka itp.

– 5. Procesy pobudzenia rozwijają się wydatniej niż procesy hamowania. Na ogół zwiększa się jednak siła, ruchliwość i równowaga procesów nerwowych.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.