Szukasz psychologa pracy lub sportu w Poznaniu? Nasza pomoc jest warta odwiedzenia gabinetu.

Rola słów w uczeniu się

Wiele badań poświęcono uzupełnieniom słownym wprowadzanym do materiału obrazowego. Porównywano uczenie się w tych sytuacjach z uczeniem się zachodzącym wówczas, gdy działają z zewnątrz tylko bodźce pierwszosygnałowe.

W wyniku badań nad reakcjami odroczonymi sformułowano w tej dziedzinie szereg interesujących stwierdzeń. Dowiedziono między innymi, że wprowadzenie nazwy umownej kształtu, gdy jest on trudny do określenia (figury bezsensowne) podwyższa wyniki (Pyles, 1932). Badania Szy- pinowej i Suriny wykazały, że poprzez werbalne wyodrębnienie bodźców można u dzieci zarówno skrócić wytwarzanie prawidłowych reakcji na barwę lub wielkość naczynia, w którym chowa się zabawkę, jak i uczynić te reakcje bardziej trwałymi (Lublińska, 1954). Ponadto w przypadku stosowania słów wytworzone reakcje łatwo przenoszą się na inny materiał, czego nie stwierdza się przy braku werbalizacji.

Cennych informacji o roli słów określających bodźce pierwszosygnałowe dostarczyły badania dotyczące warunkowania, a szczególnie różnicowania z udziałem i bez udziału określeń słownych. Stwierdzono, że słowa wypowiadane przez osobę uczącą się przynajmniej w pewnych sytuacjach wpływają podobnie na przebieg uczenia się jak słowa pochodzące z zewnątrz. Badania nad dziećmi przeprowadzone przez Chomską (1958) i Ti- chomirowa (1958) oraz badania Samsonowej nad osobami dorosłymi jednoznacznie wskazują, że określenia słowne bodźców odgrywają rolę pozytywną (Łuria, 1959: Łubowski, 1966). W przypadku ich udziału różnicowanie wytwarza się szybciej i jest bardziej trwałe niż wtedy, gdy w odpowiedzi na bodźce bezpośrednie osobnik reaguje tylko ruchami. Ponadto w wyniku nazywania cechy sygnałowej bodźców (np. określania barwnych odcieni) można uzyskać u dzieci różnicowania bardziej subtelne, co zdaje się wskazywać, że wchodzą tu również w grę zmiany w dokładności analizy zmysłowej. Rola słów polega tutaj prawdopodobnie – tak jak w reakcjach odroczonych – na wyodrębnianiu właściwej (tzn. tej, na którą trzeba reagować) cechy sygnałowej bodźca.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.