Szukasz psychologa pracy lub sportu w Poznaniu? Nasza pomoc jest warta odwiedzenia gabinetu.

Reakcje warunkowe dziecka

Zmiany rozwojowe dają się prześledzić nie tylko w toku analizy bodźców, na które wytwarzają się odruchy warunkowe, ale również, gdy zajmujemy się czynnikami odgrywającymi rolę wzmocnień – w toku analizy odruchów bezwarunkowych (i warunkowych), na podłożu których tworzą się nowe związki czasowe.

Początkowo reakcje warunkowe dziecka wytwarzają się niemal wyłącznie na podłożu bezwarunkowych odruchów pokarmowych i obronnych, z czasem podobną rolę zaczyna spełniać odruch orientacyjno-badawczy. Na podłożu tego bezwarunkowego odruchu (skierowywanie wzroku i głowy w kierunku źródła światła) Kasatkin, Mirzojanc i Chochitwa uzyskiwali związki czasowe w warunkach laboratoryjnych już w 3 miesiącu życia dziecka. Stopniowo odruch orientacyjno-badawczy jako-podłoże tworzenia nowych związków czasowych nabiera coraz większego znaczenia, wzrasta liczba związków wytwarzanych na podłożu tego odruchu. Dzięki specyficznej właściwości samowzmacniania się podtrzymuje on działalność dziecka, w związku z czym ma duże znaczenie dla rozwoju. W rodzajach reakcji orientacyjnych i działalności, która się na ich podłożu rozwija, również da się prześledzić wyraźną ewolucję dokonującą się z wiekiem dzieci (fiksacja, utrzymywanie spojrzenia w miejscu zniknięcia przedmiotu. poszukiwanie przedmiotu, chwytanie, manipulacja itp).

Oprócz odruchu orientacyjno-badawczego w drugiej połowie pierwszego roku życia zaczyna funkcjonować słowo jako wzmocnienie specyficzne dla uczenia się człowieka. Stopniowo, wraz z rozwojem dzieci, szczególnie od 2 roku życia, nabiera ono coraz to większego znaczenia. Na podłożu słowa wytwarza się nie tylko coraz większa liczba ważnych dla rozwoju związków czasowych, ale pojawiają się nowe ich rodzaje, a sam sposób wytwarzania odruchów warunkowych ulega usprawnieniu (Czuprikowa, 1967: Kolcowa, 1967).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.